Анални Фисури: Причини, Симптоми и Третиране

Аналната фисура е разкъсване в лигавицата на аналния канал или разкъсване в ануса. Разкъсването често излага мускула около ануса, наречен анален сфинктер. Увреждането може да доведе до спазъм на мускула, който може да раздърпа фисурата още повече. Спазмите могат да причинят болка и да забавят заздравяването. Движението на червата също могат да попречат на фисурите да заздравеят.

Ето някои ключови факти за фисурите. Повече подробности може да видите в статията по-долу:

  • Увреждането на лигавицата на ануса е честа причина за появата на фисури.
  • В някои случаи те са идиопатично, т.е. няма известна причина за тяхната поява.
  • Приблизително 10% от хората са засегнати в някакъв период от живота им.
  • Добрата хидратация може да помогне за предотвратяване на фисурите.

Причини

Констипация – въздържането от изхождане води до по-големи и по-твърди изпражнения, което от своя страна увеличава риска от поява на анални фисури.

Диария – често повтаряща се диария може да доведе до развитие на анална фисура.

Мускулни спазми – някои експерти смятат, че мускулните спази на аналния сфинктер могат да увеличат риска от развитие на анална фисура.

Бременност и раждане – рискът от развитие на анална фисура при бременни жени е по-висок особено към края на бременността. Лигавицата на ануса може да се разкъса и при нормално раждане.

Анален секс – в по-редки случаи може да доведе до развитие на фисура.

Полово предавани инфекции – свързват се с повишен риск за развитие на фисура. Такива болести са например Сифилис, ХИВ, Херпес, Хламидия, човешки папиломен вирус (HPV).

Симптоми

Болка – особено при изхождане. По време на преминаването на изпражненията болката е остра и може да остави дълго усещане за парене след това. Страхът от болката при някои пациенти ги кара да не ходят до тоалетна, което може да увеличи риска от констипация.

Ако човек съзнателно забави изхождането може да влоши болката и разкъсването, защото изпражненията ще бъдат по-големи и по-твърди. Някои хора изпитват и остра болка, когато използват тоалетна хартия. Затова нашия съвет е да се използват мокри кърпички, които не са на алкохолна основа. Най-добре това да бъдат бебешки мокри кърпички.

Кръв – тъй като кръвта не е съсирена, тя ще бъде светло червена и може да се забележи по тоалетната хартия или дори в самите изпражнения. Аналните фисури при деца кървят по-често.

Сърбеж – усещането на анален сърбеж може да бъде упорито и да искате да се почешете в аналната област. Не го правете. При усещане за сърбеж нанесете Крем Комфорт за да облекчите симптомите на сърбеж. Продължителното нанася спазвайки нашите инструкции и добра лична хигиена ще облекчат всички симптоми на аналните фисури и ще спомогне за по-бързото им заздравяване.

Дизурия – парене или дискомфорт при уриниране. Това е по-рядко срещан симптом. Някои пациенти споделят, че уринират по-често.

Решение

Аналните фисури могат да засегнат хора от всяка възраст и пол. Те са една от най-честите причини за ректално кървене при бебета и деца.

В повечето случаи фисурите отшумяват без необходимост от специално медицинско лечение или операция. Локалните кремове, супозитории или и двете,  могат да помогнат за облекчаване на симптомите и ускоряване на заздравяването.

При някои хора, когато лезията не успее да заздравее правилно, могат да се получат хронични проблеми. Фисура, която продължава по-малко от 6 седмици се нарича остра анална фисура, докато хроничната има симптоми за повече от 6 седмици.

На пациента с такъв вид проблем се препоръчва да увеличат приема на диетични фибри, което ще спомогне за омекотяване на изпражненията. Имайте предвид, че риска от газове и диария при рязко увеличаване на приема на диетични фибри е възможен. Нашият съвет е постепенно да увеличите приема им във вашия хранителен режим.

Превенция

Следвайте следните съвети за предотвратяване на анална фисура:

Не отлагайте използването на тоалетна – колкото повече чакате и отлагате, толкова по-големи и твърди ще бъдат изпражненията когато преминат, съответно риска от повече разкъсвания и дискомфорт се увеличава.

Поддържайте изпражненията меки – добре балансираният хранителен режим богат да диетични фибри, както и приемат на много течности, в частност вода, ще помогне за да се изхождате по-лесно и изпражненията да бъдат по-меки.

Вредни храни – избягвайте люта храна, както и преработени храни. Преработеният не съдържат достатъчно фибри, имат много захар, както и рафинирани растителни масла. Това може да доведе до констипация.

Упражнения – редовните упражнения и тренировки намалят шанса за констипация. Не забравяйте да се хидратирате добре преди, по време и след тренировка.

Напрежение – избягвайте да се напъвате и да седите дълго на тоалетната.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *